FibGreens mål er å lage landets enkleste dugnader! Samtidig ønsker vi å sette inntektsrekord for hver enkel klubb vi jobber med. Klubbene skal aldri ta risiko, den tar vi!
Null risiko, enkelt å gjennomføre og svært lønnsomt
-Det høres kanskje for godt ut til å være sant. Men etter å ha gjennomført hundrevis av dugnader har vi skapt et konsept som fungerer veldig bra, uansett størrelse på klubben, sier Asbjørn Fjeldheim.
Han er både gründer og daglig leder i FibGreen – selskapet som har spesialisert seg på gode og lønnsomme dugnader.
-Det aller beste med å jobbe med FibGreen er folkene vi møter: Jeg tror vi får møte de aller beste og fineste menneskene i landet: Alle dem som driver idrettsklubber, lag og foreninger.
Ull Kisa, Vard, Tromsø, Lyn, Nærbø, Elverum, Skjold og Radøy, er bare noen eksempler på de snart 200 klubbene FibGreen samarbeider med.
-Det er jo denne gjengen som får ting til å skje, sier Asbjørn Fjeldheim og legger til.
-FibGreens mål er å lage landets enkleste dugnader! Samtidig ønsker vi å sette inntektsrekord for hver enkel klubb vi jobber med.
Klubbene skal aldri ta risiko, den tar vi, sier Fjeldheim som hele tiden grubler på hvordan klubbene kan få enda mer fortjeneste gjennom FibGreen-dugnadene sine.
-FibGreens aller største styrke er at opplegget vårt er laget ut fra klubbenes behov. Vi vet jo alle at det krever mye tid og krefter med frivillighet – en dugnad på toppen kan være krevende. Derfor gjør vi alt vi kan for at dugnaden skal være enklest mulig og ikke minst lønnsom, sier Asbjørn.
Skal du ha dugnad for klubben, for russebussen eller dugnad for klasseturen, så viser statistikk fra FibGreen at man tjener mellom 750 og 1000 kroner per deltakende spiller eller medlem.
-Når en klubb med 2-300 medlemmer kan sitte igjen med 250 – 300 000 kroner er det jo ekstremt gode inntekter for en klubb. Det er jo enormt mye penger. Vi vet jo hvor viktig organisert idrett og organisasjoner er for samfunnet – kanskje viktigere enn noensinne, sier Asbjørn.
-Du skal steke veldig mange vafler for å komme opp i et slikt beløp, sier Asbjørn.
Han fikk ideen til FibGreen en dag han vasket av kjøkkenbenken og innså at det var på tide med nye kluter. Han har jo selv vært engasjert i dugnader til barn og unge. Med solid erfaring fra både gründerskap og klesbransjen, hvor han har holdt styr på omfattende logistikk for klesbutikker over hele landet, så Asbjørn muligheter for en ny type dugnad
-Hvorfor selger ikke lag og foreninger enkle, gode produkter som vi faktisk trenger – som ikke tar enorm plass, sier Asbjørn og forteller hvordan han en gang endte opp med sju sekker doruller fra en annen dugnad.
-Jeg har jo lang fartstid for klesbransjen og vet at logistikk kan bli ressurskrevende. Derfor skal FibGreen være så enkelt som mulig for lag og foreninger.
Og da er Asbjørn inne på en helt sentral del av FibGreens verdigrunnlag. Det er ikke klubbene som skal løpe risiko.
-Vi har selvsagt et genuint ønske om at alle dugnader skal bli en suksess for klubben. Vi vet jo selv hvor krevende det kan være å finansiere barn og unges fritidsaktiviteter, sier han.
Derfor er FibGreen krystallklare på følgende:
-Alle varer som ikke blir solgt har klubbene fri retur på. Dessuten får de et helt ferdigspikret opplegg med alt av informasjon, poster til markedsføring på sosiale medier og gode tips, sier Asbjørn.
Han ser alltid fram til møter med nye klubber og lag.
-Det får jo en god følelse. Du merker godt hvor bra initiativ og hvor mange ildsjeler som er der ute. FibGreens eksistens hviler på at klubbene skal tjene gode penger. Jeg synes det er en fin tanke – at vi får være med å bidra, sier Asbjørn Fjeldheim i FibGreen.