Vi ville jo ha alle med på tur, men da måtte vi kjøre en dugnad.
Det sier Sissel Skjervum Bjerkehagen, som er dugnadsansvarlig i en 10. klasse ved Gran ungdomsskole i Hadeland.
-Vi har gjennomført et par dugnader i samarbeid med FibGreen nå og det er ikke tvil om at dette fungerer bra, sier Bjerkehagen.
Hun har gjort seg noen nyttige erfaringer hun vil dele, men først litt om motivasjonen for dugnaden.
Ungdomsskoleelevene ved Gran sto i akkurat samme situasjon som svært mange andre. Elever, foreldre og lærere ønsket inderlig en skikkelig tur som både skulle være en fin avslutning og ikke minst fylle minneboka, men klasseturer koster penger og slik som verden er nå med høye priser og økte kostnader.
Alle skal med
-Det viktigste med en klassetur er jo at hele klassen kan være med. Det tror jeg vi får til nå, sier hun.
I vår drar nemlig klassen på 27 elever til Trysil. Der skal de nyte noen virkelig fine dager med god mat, spennende utflukter og godt samhold.
Sissel forteller at i en klasse vil elevene alltid ha ulike bakgrunner og motivasjoner for en klassetur. Derfor er det noen grep man kan ta som gjør at både dugnad og planlegging går ekstra fint.
Her er Sissels 5 tips:
- Informere om dugnaden. Fortell hvor mye elevene kan tjene hvis de gjør en skikkelig innsats.
- Fokuser på at dugnaden kommer alle til gode og at foreldrene sparer penger.
- Velg produkter, for eksempel kluter, som du tror vil selge godt i ditt nærområde.
- Bruk sosiale medier og informasjonsmaterialet man får fra FibGreen.
- Del inntektene likt på alle elevene. Da hjelper du å jevne ut forskjellene.
Sosial profil
Sissel og resten av foreldregruppa bestemte seg tidlig for at dugnadene gjennom FibGreen skulle fokusere på klassen som gruppe, og ikke enkeltelever.
-Vi vet jo at folk har ulike nettverk og det kan jo ikke være slik at elevene med foreldre som har mange venner på Facebook skal få mye billigere tur, sier Sissel.
Dermed gikk de bredt ut og delte alle inntekter solidarisk med resten av klassen.
-Vi merket også at klutene solgte veldig bra i vårt nærmiljø. Jeg tror det handler om to ting: For det første er 200 kroner et beløp som de aller fleste kan spandere. Og for det andre – kluter er noe du faktisk trenger, sier Sissel, som legger til at de også har gode erfaringer med førstehjelpspakkene.
Men hvorfor FibGreen?
-Rett og slett fordi det er enkelt. Ingen kompliserte ordninger med bestillinger og tungvinte skjema. Alt rullet slik som det skulle, vi tok ingen økonomisk risiko og så er det også en annen avgjørende faktor, sier Sissel.
Det koker faktisk ned til beløp og kroner.
-Med FibGreen sitter jo elevene igjen med halvparten av pengene. En hundrelapp i inntjening per salg er faktisk skikkelig bra, sier Sissel Skjervum Bjerkehagen