Å arrangere dugnad er lettere enn du tror, og med FibGreen kan klubben, laget eller foreningen tjene svært gode penger; ofte flere hundre tusen. For den enkelte elev eller spiller kan slik inntekt være helt avgjørende.
Her er åtte tips som gjør dugnaden enda enklere:
1. FORTELL HVA SOM ER MÅLET:
Skal dere kjøpe nye instrumenter, nye fotballmål, sparer dere til ny hall, skal dere arrangere kurs, eller kjøpe nye drakter. Hva er klubben eller gjengens mål med dugnaden? Å vite målet gir både motivasjon og forpliktelse.
-Har dere lyst på nye uniformer til korpset?
-Ja, gjerne!
-Så bra, da må vi mobilisere til en skikkelig dugnad!
Med FibGreen får dere 50% fortjeneste og minimum 100 kroner i fortjeneste per solgte produkt.
2. GODT SAMARBEID MED DUGNADSANSVARLIG:
Dugnadsansvarlige spiller en nøkkelrolle. Alle vet at dugnad er et stort ansvar og kan være strevsomt. Gjør gode forberedelser sammen og gi hverandre så mye hjelp og støtte som mulig. Følg opp mens dugnaden er i gang, spør hvordan det går, er det noe mer dugnadsansvarlige trenger?
3. LAG EN DUGNADSKICKOFF:
Start dugnaden med å samles for en hyggelig stund, eller ha en skikkelig avslutning når jobben er gjort. Gjør ekstra stas på dem som har gjort en skikkelig innsats. Kanskje kan dere dele salgsoppdateringer underveis, interne konkurranser?
4. BRUK PLANEN OG OPPLEGGET:
Vi i FibGreen vil gjøre alt for at dere skal lykkes med dugnaden. Derfor har vi laget et opplegg hvor dere får alt materiale, tekster til sosiale medier, gode tips osv. Vår erfaring viser at klubber som følger opplegget får enda større uttelling.
5. LAG DITT EGET REGNESTYKKE: Hos FibGreen går hele 50 prosent av inntektene tilbake til dugnadsgjengen. Dugnad og inntjening kan virke abstrakt. Lag et regnestykke som både spillere, medlemmer og foreldre forstår. Med 100 kroner i fortjeneste per solgte produkt er potensialet nemlig stort. Selger du 10 pakker med fiberkluter tjener du – eller klubben – 1000 kroner.
6. LAG ET REALISTISK MÅL:
Foreldre, frivillige, trenere, dugnadsansvarlige, barn og ungdommer har mye på timeplanen. Lag et realistisk mål for dugnaden som dere ganske sikkert vil greie. Det er bedre å overlevere enn å bite over for mye. En godt gjennomført dugnad som ikke krever for mye av folk vil friste til gjentakelse. I det lange løp er det best med enkle og realiserbare dugnader. FibGreen gir stor avkastning for klubben, og krever minimalt.
7. GODE PRODUKTER:
I FibGreen selger vi alltid gode produkter som folk flest trenger. Bambussokker, førstehjelpsskrin og mikrofiberkluter er produkter som er lette å si ja til – og koster lite. Naboer, venner, besteforeldre og kolleger trenger å få vite at det de kjøper ikke bare støtter en god sak, men også er nyttige produkter.
8. FRAMSNAKK DIN EGEN DUGNAD:
Det kan være vrient å holde humøret oppe når mye ting skjer og hverdagslogistikken er krevende. Da er det viktig å huske på hvorfor vi driver med dugnad. Det gavner ditt barn, ditt nabolag, din klubb og samfunnet som helhet. Å jobbe med frivillighet er på mange måter et privilegium og alle som jobber frivillige bør være stolte!